24. december 2011

Ide #3 - Fællesindkøb på kollegier

Jeg bor selv på kollegie og det ville gøre min dag en hel del lettere hvis jeg ikke skulle ud og handle ind hele tiden. Det sker ofte at jeg kommer hjem fra universitetet mellem kl. 22 og 02, og på det tidspunkt er der ikke ret mange butikker der har åbent.

Supermarkederne, eller de supermarkeder der er med i konceptet, skulle have et website hvor kollegianere kunne gå ind og bestille dagligvarer. Priserne skulle selvfølgelig være de samme som dem man ser i butikkerne, da vi studerende ikke altid har så mange penge at gøre godt med. Hvis det var dyrere ville de fleste sikkert ikke bruge servicen.

Når bestillingsvolumen er stor nok til at det kan betale sig for butikken at levere varerne skulle disse leveres til kollegiet hvor beboerne så kan hente deres varer når det passer. Dette skulle helst være hver dag eller i hvert fald hveranden dag, for at det giver mening.

Jeg kunne forestille mig at der ville opstå nogle problemer omkring frostvarer og kølevarer hvis de står for længe i det rum hvor de bliver leveret. Det er også muligt at ens varer bliver stjålet. Jeg kan ikke i skrivende stund finde på en god løsning på dette problem, men det kan du muligvis? Så skriv endelig en kommentar.

Men det skal jo ikke kun være kollegierne der drager nytte af denne ordning, så er der jo aldrig nogen butikker der vil være med. Det er klart at for at projektet skal realiseres skal der opnåes en kritisk masse af brugere. Det er derfor jeg synes at kollegier ville være en oplagt mulighed. Derudover kan der pålægges et gebyr på et par kroner som går til udbringning og eventuelt virksomheden der formidler kontakten, hvis det ikke er supermarkedet selv. Jeg har ikke foretaget nogen beregninger på hvor mange bestillinger der skal opnåes før det bliver en profitabel forretning, det vil jeg efterlade som en opgave til læseren :D

Hvis du har ideer til forbedringer, fordele til butikkerne eller til at øge profitten, så tøv ikke med at skrive en kommentar.